Ben je weer aan het overleven? 11 Tips om uit de Overlevingsstand te komen

Sta je voor de zoveelste keer in de overlevingsstand? Wees niet boos op jezelf, het is niet jouw schuld. Maar wel jouw verantwoordelijkheid!

Als je een langere periode onder (te) veel druk hebt gestaan, kan het lastig zijn om weer tot rust te komen. In deze blog vind je tips en tricks om dit zo comfortabel mogelijk te doen, en leer je hoe je er voor kunnen zorgen dat je in de toekomst niet meer in die overlevingsstand terecht komt. Ook zal ik uitleggen wat ik bedoel met dat het niet jouw schuld is dat je er steeds weer in terecht komt.

Zo worden we rusteloos

Als we druk zijn of veel stress ervaren gaan we vooral vanuit ons hoofd leven. En als we vanuit ons hoofd leven dan voelen we ons lichaam minder goed. Ik durf te beweren dat het merendeel van de mensen niet of nauwelijks hun lichaam voelt. Heb jij vandaag al ingecheckt bij je lichaam…….grote kans dat je nu pas voelt hoe moe je bent of dat je bijvoorbeeld spierpijn in je nek hebt. Als je teveel van uit je hoofd leeft valt dit je nu pas op.

Het sneeuwbal effect, je gaat steeds harder en er komt steeds meer bij

Wat er ook gebeurt als we te druk zijn, is dat we ons minder bewust zijn van het huidige moment. En zo komen we in een soort sneeuwbal terecht. We gaan steeds harder, er komt steeds meer bij en het wordt ook steeds moeilijker om tot stilstand te komen.

“Maar het voelt zo lekker”

Adrenaline junkie

De valkuil is dat voor een korte periode druk zijn “lekker” voelt. Het is misschien wel de grootste sluipmoordenaar van onze tijd. Dat lekkere gevoel krijg je namelijk o.a. van adrenaline. Als je lichaam voor langere periode te veel adrenaline aanmaakt worden allerlei lichaamsfuncties ontregeld en kan er zelfs een afhankelijkheid ontstaan. De zogenaamde adrenaline junkie. Nee, daar hoef je geen gevaarlijke hobby voor te hebben zoals skydiven of met haaien zwemmen. Druk zijn/stress kan een verslaving worden en het put je uit als geen ander.

“Zonder die kick vind ik er niets meer aan!”

Bovenstaande was ik met ontwenningsverschijnselen. Ik had zeker 7 jaar flink op adrenaline geleefd toen mijn lichaam het begaf. Het schreeuwde het al een tijdje naar mij uit met allerlei vage pijntjes en uitputtingsverschijnselen maar ik wist niet meer hoe ik kon stoppen. Gelukkig trapte mijn lichaam zo hard op de rem dat de keus niet meer aan mij was. Nog lange tijd verlangde ik naar die rush van hard werken en die adrenaline pomp, ik moest echt afkicken!

Weer tot rust komen

Het zou mooi zijn als ons lichaam het niet hoeft uit te schreeuwen voordat we tot stilstand komen, dan is het ook niet zo ongemakkelijk.

Als je lichamelijk abrupt wordt afgestopt, dan is dat zeer onplezierig #understatement.

Dit is wat er gebeurd; Je lichaam is keihard aan het pompen om jouw hoge tempo gaande te houden, als je daar dan ineens mee stopt blijft je lichaam nog een hele tijd door gaan met pompen. Pompen is misschien een rare benaming maar zo heb ik het zelf ervaren. Je hartslag blijft hoog terwijl je rust, je gedachten zijn out of control en je blijft maar AAN staan. Dat kan zelfs zo erg zijn dat je niet kunt meer slapen en moeite hebt met voedselvertering. In geval van burn-out kan het weken en zelfs maanden duren voordat je lichaam weer een beetje tot rust komt.

Functioneren in die rusteloze overlevingsstand is een gevaarlijke bezigheid. Zorg er voor dat het niet zo ver hoeft te komen door te luisteren naar de signalen die je lichaam geeft. Om die signalen op te kunnen vangen zul je continue moeten inchecken bij jezelf hoe je je voelt en oefenen in mindful zijn.

Last hebben van o.a. verkoudheid, koortslip, door je rug gaan en vermoeidheidsklachten zijn allemaal indicatoren dat je lichaam last van JOU heeft

Trap niet in de valkuil

De grootste valkuil om weer op een normaal tempo te kunnen functioneren is dat we ons vaak zo rot voelen als we rust nemen na een stressvolle periode. Je blijft je nog gejaagd voelen, stilzitten is lastig en zelfs angstige en/of depri gevoelens kunnen hierbij horen. Daardoor kun je onbewust gaan geloven dat rust nemen niet goed voor je is.

Als ik toch eens een alarmbelletje in de tekst kon laten afgaan!!!!

Hier gaat het zo vaak fout. Het is heel menselijk om de weg van de minste weerstand te nemen, zo werkt ons brein. Daarom gaan we maar weer snel aan de slag want dan voelen we ons in ieder geval niet zo rot. Ook kan je het gevoel krijgen “wat doe ik toch fout” ik ontspan toch en dan voel ik me zo slecht.

De enige oplossing om van dat eerste rot gevoel af te komen is om er niet van weg te willen bewegen maar door er doorheen te gaan. Het is de enige manier. Iedere dag dat je rustiger aan doet en niet mee gaat in dat gejaagde gevoel is mega winst voor je lichaam en geest. Het zal je belonen met dat je je weer jezelf gaat voelen en helder wordt in je hoofd. Ik heb een aantal tips om zo comfortabel mogelijk uit de rusteloosheid te komen.

Tips om uit de overlevingsstand te komen

Tip 1 Oefen in mindfullness
Mindful zijn zorgt er voor dat je gedachten minder een loopje met je nemen. Je gedachten matchen namelijk altijd de staat van je lichaam. Een rusteloos lichaam is een rusteloos hoofd. Als je mindful bent kun je ook betere keuzes maken.

Tip 2 Vertragen
Doe alles wat je doet bewust in een langzamer tempo dan je normaal zou doen. Vertragen helpt je bij mindful te zijn en geeft een gevoel van overzicht en rust.

Tip 3 Pauzes
Neem meer pauzes, neem ieder uur even een kleine pauze om niets te doen. En laat je niet gek maken door de onrust in je lichaam, zie dit als een teken dat je die pauzes extra hard nodig hebt.

Tip 4 Prikkels
Kijk zo min mogelijk schermen. Terwijl het ontspannend kan zijn om een film te kijken is scrollen op instagram of zalando is killing voor je brein. Zet bijvoorbeeld tijd apart om je favoriete progamma te kijken en laat het daarbij. Schermen geven mega veel stressprikkels die je nu niet kan gebruiken.

Tip 5 Actie
Blijf bewegen ook al bij je moe, je lichaam heeft beweging nodig. Ga bij bewegen niet hard werken om weg te komen van het rusteloze gevoel, dan creëer je juist meer stress voor het lichaam. Zoek de natuur op voor extra ontspanning.

Tip 6 Prestatiedruk
Ga dingen doen die je leuk vind zonder prestatiedruk. Als je bijvoorbeeld even de stad in gaat om met jezelf een capu te drinken, laat je dan niet verleiden om toch even je boodschappenlijstje af te werken voor je gezin. Er heeft altijd wel iemand nieuwe sokken nodig, een cadeautje of je partner heeft een nieuw overhemd nodig voor dat etentje. Nee niet zo dus, het gaat nu even om genieten van “niets hoeft en alles mag”. Blijf zo lang als je zin hebt zitten met je koffie en wie weet ontdek je ook nog een leuk nieuw winkeltje.

Tip 7 Trek je eigen plan
Anderen bepalen jouw grenzen niet en hoeven daar ook niets van te vinden. Grenzen zijn uniek voor iedereen, vergelijken heeft nul zin! Schaam je niet voor jouw grenzen en wees een voorbeeld voor anderen in het eren van jezelf daarin.

Tip 8 Stress voor het lichaam
Suiker, cafeïne en te veel koolhydraten zijn stressvol voor ons lichaam. Eet gezond en drink voldoende water.

Tip 9 Knuffelen
Zoek een slachtoffer om mee te knuffelen; man, kind, moeder of vriendin. Knuffelen is heel ontspannend voor lichaam en geest en het maakt gelukshormonen aan, altijd fijn 🙂 Heb je geen knuffelpersoon voorhanden, koop of leen dan een knuffelbeer, God knows dat ik regelmatig een knuffelbeer te leen krijg van mijn kinderen. #dontjudge!

Tip 10 Niet Ploffen
Als er één ding is wat je lichaam niet kan is het van 100 naar 10 gaan in 1 dag. De opgebouwde stress en spanning zul je geleidelijk moeten afbouwen. Plof niet op de bank om vervolgens dagen niets te doen. Als je in de overlevingsstand staat en in ene wordt je totaal inactief kun je met het volgende vergelijken. Stel je voor dat je op de bank zit en het huis staat in brand.

Je vecht, vlucht of bevriezen overlevingssysteem komt in actie. Je kunt onmogelijk blijven zitten met die vlammen om je heen, je systeem (brein) neemt het over om te kunnen overleven

Als je in de rusteloosheid of overlevingsstand zit dansen die vlammen eigenlijk al een tijdje om je heen, je opereert dus vanuit die vecht, vlucht of bevries modus. Jezelf volledig stilzetten kan angsten, paniekaanvallen en zelfs depressieve gevoelens veroorzaken. Daarom is tussen meer rusten/ontspanning nemen door, het goed om kleine klusjes te doen. Klusjes in huis, zoals een lade opruimen, kleine boodschap, de boekenplank uitzoeken of tuinieren. Inspanning en ontspannen afwisselen is de manier, wissel ook mentale en lichamelijke inspanning af.

Tip 11 Beste slaap tip
Schroom niet om een uurtje overdag te slapen als je voelt dat je het kunt gebruiken. Wees alleen waakzaam dat het niet ten koste gaan van je nachtrust. En mijn aller beste slaap tip; smeer voordat je gaat slapen je rug in met magnesium olie van Zechsal. Ik merk enorm verschil als ik het wel of niet gebruik. Goed slapen is een van de meest belangrijke ingrediënten om uit de overlevingsstand te komen. Van niets herstelt je lichaam en geest meer dan van goed slapen.

Hoe voorkom je dat je opnieuw in de overlevingsstand terecht komt

Je zal voor jezelf moeten gaan onderzoeken waar die overlevingsstand vandaan komt. Wat triggert jou nu dat je in de overdrive gaat. Voorbeeld; Nu denk je misschien ” mijn bordje ligt altijd zo vol met dingen die moeten gebeuren, ik heb geen keus” Is dat echt zo? Kan het misschien zo zijn dat je in je jeugd een te hoog verantwoordelijkheidsgevoel hebt ontwikkeld. En dat je daardoor echt gelooft dat alles van jou afhangt. Maar in werkelijkheid is het jouw ego die is gaan geloven dat jij er alleen toe doet als je hard werkt en veel op je nek neemt. Het is zo vaak het geval dat onze ego in oude situaties is gaan geloven waar we nu de prijs voor betalen. Onderzoek die triggers!

Rusten en weer opkrabbelen zonder dat er echt iets opgelost wordt is gedoemd tot herhaling

Die cirkel van herhaling zie ik schrikbarend veel om mij heen gebeuren. Ik denk dat men het te makkelijk toeschrijft aan de tijd waarin we leven. En nemen we daardoor genoegen met deze mindset, terwijl als we onderzoeken waar die stress zijn oorsprong heeft, hoeven we niet steeds weer dezelfde verkeerde keuzes te maken. Dan ga je zien dat je een keuze hebt. Zolang je niet begrijpt waar jouw triggers vandaan komen en ze loslaat, zul je blijven worstelen op gedragsniveau. Dan ga je proberen om je gedrag te veranderen en dat is enorm lastig, langdurig en vermoeiend. Als je kunt zien en begrijpt waar dat gedrag vandaan komt kan het snel (als vanzelf) opgelost worden.

Boos zijn op jezelf

Besef je dat het niet jouw schuld is dat jij deze triggers in je hebt. Bijna alle triggers komen uit de jeugd, je hebt ze als kind opgepikt. “Maar wie zijn schuld is het dan wel dat ik die triggers heb opgedaan?” Nu zou je heel makkelijk kunnen denken, dan is het de schuld van mijn ouders of andere mensen. Maar ook zij zijn niet schuldig aan het creëren van jouw triggers/patronen, ze zullen er zeker aan bijgedragen hebben, maar nooit met de intentie om jou deze patronen te bezorgen of je te beschadigen. Weet dat iedereen in grote of minder grote mate onder invloed van de ego staat, ook jouw moeder die je altijd vergeleek met vriendinnetjes, en ook je vader die altijd maar aan het werk was en geen oog voor jou had. Je mag uitgaan van hun goede intenties.

Je moeder wilde gewoon dat jij zou opgroeien als een succesvolle jonge dame, misschien omdat zij zelf die kans nooit gekregen heeft!

En had je vader zelf geleerd dat hard werken is wat vaders doen om goed voor hun gezin te zorgen. Maar onze ego maakt er een heel ander plaatje van in ons hoofd, je moeder vind je niet goed genoeg en  je vader je niet belangrijk dus dan is dat zeker zo! En maakt het dat je de behoefte voelt om te bewijzen dat je wel goed genoeg bent, of ga je je in allerlei onnatuurlijke bochten wringen om aandacht te krijgen. Het is heel menselijk dat we die ego plaatjes gaan geloven als kind, maar ze zijn niet de waarheid. Jammer is dat we die ego conclusies meenemen in ons verdere volwassen leven tot dat we ze aanpakken. Als je mensen de schuld wil geven van jouw ego patronen, is dat diezelfde ego die hun beschuldigd. Het is niemands schuld dat we steeds weer in de overlevingsstand terecht komen, maar wel onze verantwoordelijkheid om deze triggers/patronen bloot te leggen en op te ruimen.

 

Liefs Odette

Lees verder: wordt jij gezien voor wie je bent en wat  je doet?

 

MAAR WACHT, ER IS MEER!!