Mama heeft een burn-out! 10 tips om je gezin draaiend te houden

Dit zijn mijn persoonlijke tips om je gezin draaiende te houden als je maar weinig lichamelijke en mentale energie hebt.

Tip 1 Broodtrommels

Smeer brood voor de hele week en vries deze in. Ga op zondag zitten met brood, beleg, zakjes en etiketjes en smeren maar. De kinderen kunnen hier ook bij helpen, al is het maar met de namen op de etiketjes schrijven en het brood in de zakjes doen. Je kunt bijna zo goed als alles invriezen qua beleg. Dit scheelt door de weeks veel tijd en energie in de ochtend.

Tip 2 Sleutel

Als je kinderen oud genoeg zijn om alleen buiten te spelen na schooltijd, geef ze dan een huissleutel mee. Dit zodat ze zelf het huis in kunnen om wat te drinken, plassen en te vragen. Ik kwam er achter dat dit mij vooral op mindere dagen veel energie kost om steeds weer naar de voordeur te lopen. Als je een achterom hebt haal dan de poort van het slot en maak de afspraak dat ze achterom komen als ze naar binnen willen. Ook als er nodig geplast moet worden 😉

Tip 3 Was

Geef je kids een eigen wasmand op hun kamer. Zo blijft de kamer netter en hoef je geen was te verzamelen. Even oefenen met kleding in de mand doen als ze naar bed gaan.

Tip 4 Battles

Choose your battles! Kies bewust waar jij een punt van wil maken. Je hebt geen energie om van ieder dingetje wat te zeggen of te sturen. Ik vind gezond eten en drinken belangrijk en dat we liefdevol met elkaar omgaan. Dus daar gaf ik mijn energie aan uit, de rest liet ik zo goed als dat lukte los. Dat is ook meteen een mooie les in stoppen met willen controleren!

Tip 5 Goed genoeg

Leg de lat zo laag mogelijk. Zo laag dat jij je er nog comfortabel bij voelt. Leg je de lat te laag dan kan dat juist weer stress opleveren. Hier even een geruststelling; het is goed genoeg als de kids 1x per twee dagen douchen en twee dagen met een setje kleding doen. Twee x per week een broodmaaltijd met een kop soep of 1 x per week pizza, het is allemaal ok. Dit is een tijdelijk iets. Denk maar eens aan hoe wij zelf zijn groot geworden met witbrood en suiker in de thee. Niet dat dat het streven is maar goed genoeg is echt goed genoeg!

Tip 6 Speel afspraken

Speelafspraken zijn killing als je in het begin van een burn-out zit. Laat je kind bij de ander spelen en vraag of hij/zij eventueel teruggebracht kan worden. Als het wel kan, dan is het helemaal ok als jij die moeder bent die op de bank ligt. Spendeer geen kostbare energie aan ophaal geklets. Ophalen is geen theekransje met andere ouders waar je vaak niet echt een klik mee hebt. Wees eerlijk en duidelijk. “Sorry ik heb geen energie om lang met je te kletsen”, ik weet het is echt niet makkelijk om te zeggen maar kies voor jezelf.

Tip 7 Kiezen

Nee is ok! Ook als je je kinderen daar mee teleurstelt. Zet jezelf op de eerste plaats dat is het beste dat je voor je kids kan doen.

Tip 8 Kinderopvang

Als het lukt maak dan budget vrij voor naschoolse / kinderopvang. Een of twee middagen na schooltijd opvang kan heel fijn zijn. Ik had hier zelf enorm veel schuldgevoel over, maar dit was helemaal niet nodig. David vond het super leuk bij de naschoolse en vond het jammer als het alweer voorbij was. Ook vinden Opa en Oma het geen straf als hun kleinkind wat vaker over de vloer komt 😉 Als je het nodig hebt speel jezelf vrij ook als dit geld kost. Maak van jezelf geen sluitpost.

Tip 9 Maaltijden

Vul je vriezer! Heb je alleen een klein vakje boven de koelkast, overweeg dan om een losse vriezer te kopen, dit hoeft niet duur te zijn (lang leve marktplaats). Heb je geen ruimte in de keuken, zet hem dan desnoods in de woonkamer. De vriezer is/wordt je beste vriend in deze periode! Maak een broodlade, snack/pizza lade, groenten/visstick lade, kant en klaarmaaltijden la enz… Als je wel echt gaat koken doe dit dan zoveel mogelijk voor twee dagen. Als je het een beetje handig plant hoef je maar 3 x per week echt de pannen te voorschijn te halen en de rest van de dagen is het opwarmen. Gerechten zoals stampot, soep, pastasaus, macaroni, lasagne, mie hoen, nasi en hartige taart zijn makkelijk te maken en je kunt er met zijn vieren prima 2 dagen van eten.  Supermarkten bieden veel producten aan die “ready to go” zijn zoals kant en klaar jus, voorgebakken spekjes en geschilde piepers, nu is stampot maken in ene niet zo’n klus meer. Zorg dat je het jezelf gemakkelijk maakt zonder veel in te leveren op de voedingswaarde, het is belangrijk voor je herstel dat je gezond eet.

Tip 10 Kwaliteitstijd

Nu je weinig energie hebt zul je snel geneigd zijn om je gezin vooral praktisch gezien draaiende te houden. Het is minstens net zo belangrijk om de relatie met je kinderen en partner draaiende te houden. Het gaat hierin niet om de hoeveelheid maar om de kwaliteit. Wees je bewust dat je ook hier energie aan uitgeeft. 10 tot 15 min per dag echt even 1 op 1 kletsen en knuffelen met je kind/partner is voor jullie beide veel waardevoller dan een kast vol schone kleding ♥

Liefs, Odette

MAAR WACHT, ER IS MEER!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *