Mijn ervaring van overleven naar geloven, 12 persoonlijke punten waarom het goed is om Jezus te kennen

Ik ben niet altijd Christen geweest, dit is mijn persoonlijke ervaring van overleven naar geloven en leven.

In deze blog; 12 persoonlijke punten waarom het goed is om bij Jezus te horen. Het doel van het delen van deze ervaringen is om je mee te nemen in hoe ik Jezus ken en beleef. Omdat ik niet altijd een volger van Jezus ben geweest en ervaar ik het before en after verschil zo goed en dat wil ik graag met je delen.

 

Wil je dat Odette deze blogpost aan je voorleest? Luister hier

1. Nieuwe identiteit

Er gaat niets boven bevestiging van God zelf dat jij de zijne bent. Klinkt misschien een beetje vaag. Maar trust me als God je zegt; jij bent mijn kind, ik heb je lief en jou gekozen om te leven, dan weet je tot in je kleine teen dat het zo is.

2. Gods eigen woorden kunnen lezen

De bijbel, voor ongelovigen een nietszeggend boek, maar voor gelovigen is het het woord van God. Niet omdat zij dit zelf bedacht hebben, maar vanwege de autoriteit die de bijbel heeft. Gods woorden leven, en volgers van Jezus kunnen hier van getuigen. De inhoud van de bijbel spreekt op een heel persoonlijke manier tot ieders specifieke situatie en behoefte. De bijbel is waanzinnig om te bestuderen en allesbehalve suf. Geleid door de HG kunnen dingen onthuld worden die eerst verborgen lagen. Niet vanuit een eigen interpretatie maar een Goddelijk weten.

H.G. = Heilige Geest – dit is de Geest waarmee God Jezus tot leven heeft gewekt na zijn dood en die iedereen spiritueel/geestelijk tot leven wekt als we in Jezus geloven. Dit is opnieuw geboren worden en daarmee worden we Gods kinderen omdat we opnieuw geboren worden uit Zijn Geest.

3. Een voorproefje van de vreugde en vrede die ons te wachten staat

De HG is degene die ons in aanwezigheid brengt met God. Dit is alvast een voorproefje van wat ons te wachten staat als we naar de hemel gaan.

Sefanja 3:17 Hij zal vol blijdschap zijn, verheugd over jou, in zijn liefde zal Hij zwijgen, in Zijn vreugde zal Hij over je jubelen

God die jubelt, verheugd en vol blijdschap is; ik hoop dat deze bijbelvers de overtuiging mag doorbreken dat God een oude sombere man is. Als je wilt weten wie God is, kijk naar Jezus. In Jezus is God mens geworden. Als we goed naar het evangelie kijken zullen we zien dat Jezus feest vierde, vriendschappen onderhield en radicaal voor liefde koos. Ondanks zijn zware taak hier op aarde was hij vol vreugde en vrede. Door de H.G. zijn we erfgenamen van God, dus ook van zijn vreugde.

4. Aanwezigheid

Het bewust zijn van de aanwezigheid van Jezus is geweldig. Er is meer dan je met het blote oog kunt zien, in Christelijke taal gezegd; het kunnen zien van het koninkrijk van God.

Johannes 3:3 Jezus zei; ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.

Dit kunnen zien, komt door de H.G. Hierdoor kunnen we God aan het werk zien in ons leven en in de wereld. Kunnen we dingen doorzien en begrijpen die anders verhuld zouden blijven. Die altijd aanwezige aanwezigheid kunnen opzoeken is zo fijn. God is altijd aanwezig, het is onze keus of wij zijn aanwezigheid willen opzoeken. Hieraan kun je ook zien dat Hij zich niet aan ons opdringt, wij hebben echte vrije wil van Hem gekregen.

5. Gebed dat beantwoord wordt

Niet alles wat je vraagt en bid zal beantwoordt worden, bidden is iets wat je ontwikkeld. Als je voor het eerst bid, zal het misschien raar voelen en heb je twijfels of je het wel “goed” doet. Dit is trouwens helemaal niet nodig, God kijkt naar je hart niet naar dure woorden.

Voor mij is bidden een part of life geworden. Er zijn momenten dat ik er echt voor ga zitten, ook om te luisteren wat Hij míj wil zeggen, maar vaak genoeg is het niet meer dan een paar zinnen als ik ergens hulp bij nodig heb. Of vertellen wat mij bezig houd tijdens de was opvouwen of autorijden. Vaak wordt gebed door de H.G. ingegeven.

Ik heb opgemerkt dat God alles hoort maar niet altijd gehoor geeft. Je krijgt wat je nodig hebt, niet altijd wat je wilt. Wat God geeft is altijd goed, wat niet zegt dat wat goed is ook altijd makkelijk is.

6. Geestelijke oorlog

Nee, nu niet meteen uitchecken! Die geestelijke oorlog is tussen het goddelijke en het goddeloze. Ook jij hebt daar dagelijks mee te maken. Dat het “zo slecht gaat in de wereld” komt mede daardoor. Haat en woede zijn bijvoorbeeld van de goddeloze kant. Als Christen heb je hier meer mee te maken omdat je deel uitmaakt van het Goddelijke. Het goddeloze is in constante strijd met het Goddelijke. Met als doel zoveel mogelijk mensen bij het Goddelijke vandaan te houden. Het goddeloze is niet de ongelovige maar het kwaad aka de duivel.
Zodra je het Koninkrijk van God kan zien, zie en ervaar je ook meer de invloed van het goddeloze in de wereld en hoe mensen daaronder lijden. Dat maakt het soms ook zwaar.

7. Alles wordt gebruikt in ons voordeel

Dit is niet te verwarren met dat God zorgt dat moeilijkheden ons overkomen. Maar Hij gebruikt ze wel, zoals mijn 2x burn-out gaan… wat een verschrikking was, maar werd wel de grootste zegen uit mijn leven. De jaren die ik moest investeren om de rommel uit het verleden op te ruimen waren zo pittig, maar zo mooi tegelijk. Christenen zeggen wel dat je Jezus innig leert kennen als je door een diep dal gaat; het is waar! Ik heb ervaren dat er geen enkel verlangen in mij is als ik in Zijn aanwezigheid ben, Hij is de vervulling van ieder verlangen. En Hij is de beste coach die je maar kunt wensen.

8. Er is een machtig plan

Ik meewerken aan Gods plan? Wie ben ik nou en kan ik dat wel? Ik ben niet bijzonder intelligent en ben nog dyslectisch ook. Daar heeft God dus geen boodschap aan. Als ik één ding weet is het wel; God gebruikt gebroken mensen om zijn Good News te verspreiden. Misschien juist wel! Geloof mij, ik heb mijn leven niet helemaal op een rijtje en worstel met onzekerheid en angst. Maar ik mag dít doen, op mijn gebroken manier, en dat zal niet tot iedereen spreken. En dat hoeft ook niet, ik mag spreken tot dat handje mensen die het wel aanspreekt en raakt.

9. De persoonlijke aanpak

Een relatie met iemand is heel persoonlijk, zo ook de relatie met God. Die is voor iedereen verschillend. Mijn relatie met Jezus is heel anders dan de relatie die mijn man met Hem heeft. Hij spreekt en luistert naar mij op een manier die bij mij past, ik ken zijn stem.

10. Leven vanuit overwinning

Ik vind dit moeilijk te bevatten, de eeuwigheid is best lang tenslotte 😉 Maar ook de grootste hoop die er is. Weten dat je Jezus zal ontmoeten als je dood gaat en verder zult leven is amazing! (Iedereen zal Jezus ontmoeten trouwens, of je nu gelooft of niet) En dat zet het leven hier op aarde in het juiste perspectief.

Dat maakt ook dat ik niet meer wil “over” investeren in dít leven, zoals bezig zijn met perfectie en wat zullen anderen vinden. Maar ik wil juist investeren in het eeuwige leven. De H.G. geeft ons dat verlangen om te willen investeren in de levens van anderen, zoals God naar de wereld kwam in de vorm van Jezus om anderen te dienen. En wat blijkt, van anderen dienen in plaats van jezelf wordt je gelukkiger.

11. De waarheid over het leven

Het is waanzinnig bijzonder dat antwoorden op alle…lees alle (levens)vragen beantwoord worden in de bijbel. Mijn ervaring is dat God niet alles in één keer aan ons duidelijk maakt, maar steeds precies genoeg zodat we het aankunnen.

12. Verlosd worden van jezelf

Als je opnieuw geboren wordt door geloof in Jezus, is je identiteit per direct van dood naar leven overgegaan. Maar dat betekent niet dat je ziel, welke bestaat uit je wil, patronen en brein meteen is veranderd. Niet meteen, maar als je het toelaat zal God je transformeren en je geconditioneerde brein, egoïstische wil en aangeleerde patronen opruimen. Je zal ook zeker aan de bak moeten, wat je zelf kan doen heb jij zelf verantwoordelijkheid voor, de rest doet Hij.

God zal zich nooit aan je opdringen en als je het bij het oude wil laten is dat ook goed voor Hem. Wat dit wel betekend is dat je nooit tot volle potentie zal komen, maar dit heeft geen invloed op onze redding.

Het is voor ons mensen moeilijk voor te stellen maar er is niets dat we kunnen doen waardoor God meer of minder van ons houdt. Hoe tof is dat! Wij functioneren vanuit onszelf niet zo, maar als we leven vanuit Hem zal Hij ons leren hoe dat werkt; onvoorwaardelijk liefhebben. De verlossing van onszelf is een spirituele/geestelijke verlossing, zie ook deze bijbeltekst

2 Korintiërs 5:17 Daarom ook is iemand die één met Jezus Christus is, een nieuwe schepping.

Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen

Ik hoop dat je een beetje beter beeld hebt gekregen hoe het is om Jezus te kennen.

Odette

Leer/lees verder:

Het evangelie in het kort

Interview met Mariella Verhelpen

Alleen Hij kan de leegte vullen waar we mee geboren worden

 

MEER...

kloik

Let's be email friends

Inspiratie